Törő Vivien: Figura

A verőcei Zsengélő Cafe-ban jelenleg Törő Vivien kiállítása látható Figura címmel. A fiatal alkotó hat évvel ezelőtt kezdett ráeszmélni, hogy mennyire is közel áll hozzá a művészet. Úgy érzi, ebben tud leginkább kiteljesedni.

Jelenleg fotográfusnak tanul, ami ugyan kissé eltér a jelenlegi pályától, a képzőművészettől. A budapesti Focus Oktatatóközpontban tanulja a fotós szakmát kreatív fotográfus szakon, októberben teszi le vizsgáját. Ezen kívül egy múzeumban dolgozik öt éve, mint digitalizáló asszisztens és fotós gyakornok. Ez azt jelenti, hogy a munkatársakkal fotóznak, archiválnak. Itt lehetősége van kitanulni a fényképezés szakmai fogásait. De térjünk rá a cikk lényegére, a verőcei kiállításra.

Verőcei az alkotó, jelenleg ugyan kétlaki életet él, hiszen életvitelszerűen Újpalotán lakik. A kiállított képek kapcsán megtudtam tőle, hogy a képeken láthatunk kivágott szöveges oldalrészeket is, amik eredetileg könyvlapokként funkcionáltak, ezeket vegyíti különböző grafikai elemekkel. Nem tudatosan választja ki a nyomtatott szöveges oldalakat. Alkalmaz fényképekről készült fénymásolatokat is. Van olyan képe is most a Zsengélőben, ahol egy fotó köré épül az alkotás, grafikus elemek viszik tovább a fénykép mondanivalóját. Törő Vivien az avantgárd stílusirányzatokból inspirálódik.  Ízlése szorosan kötődik az olyan műfajokhoz, mint például a konstruktivizmus, kubizmus, illetve a szürrealizmus is közel áll hozzá. Ezek egyébként jól érzékelhetőek a kiállított képeken.

Elmondta még, hogy korábban a dadaisták használták ezeket a könyvlapos megoldásokat, a kollázstechnikát, amit Vivien láthatóan jó érzékkel alkalmaz a művek készítésekor, szerinte ez ad egy pluszt a képekhez. Egyedül az Elfojtott gondolatok című képnél használta tudatosabban a szövegkivágásokat. Ott például Ady Endre versekből szedett ki gondolatokat, olyan sorokat, melyek fontosak a képhez.

Érdekes ez. Gyakran van úgy, hogy a néző odalép az adott képhez, amelyben kivágott könyvoldalak vannak, elolvassa a szöveget, vagy annak csak egy részletét, kettőt hátralép és ahogy mondják, leesik a tantusz, egy amolyan hoppá érzés keríti hatalmába. A vizuális élményhez sokat hozzáadnak a szöveg – szövet – anyagok. Vivien számára is fontos a művészi szabadság. Amikor alkot, akkor érzi a legnagyobb saját szabadságát, akkor tudja megélni a saját gondolatait.

Hogy tud minderre időt szakítani? Miután végzett a múzeumban, otthon folytatja a „munkát”, tehát az alkotást. – mondta. Kedvenc festője egyébként Amedeo Modigliani, az egyik róla szóló könyvet sokat olvasta, aztán elkezdte úgynevezett skech book-nak használni, tehát vázlatfüzetként. Talán meglepő, de egy megírt, kinyomtatott könyvbe készít rajzvázlatokat. Ezek a vázlatok aztán vászonra vagy papírra kerülnek. Az adott képtől függ, hogy az milyen alapra kerül. A Zsengélővel kapcsolatban fontos még, hogy ez már a második kiállítása a népszerű reggelizőhelyen, családbarát kávézóban, ami közösségi térként is funkcionál. Az első 2022-ben volt, az egy páros kiállítás volt Szentesi Leventével. Mivel úgy érzi, sokat fejlődött a művészete a két évvel ezelőtti kiállítás óta, önálló kiállítást szeretett volna. A művészi fejlődését szerette volna bemutatni a közönségnek az önálló kiállítás keretein belül, nem véletlenül.

Korábban nem voltak ennyire színesek a képei. Szerinte kissé a lelki állapota is közrejátszott ebben. Úgy gondolja, régebben komorabb volt, de egy ideje színesebben látja a világot.  Ezt nem úgy kell elképzelni, hogy korábban depressziós lett volna, de valahogy jobban preferálta a fekete, vagy épp a piros színeket. Fehér alapon feketével ábrázolni formákat például, de az világ az utóbbi időben kinyílt és sokkal jobban, bátrabban szereti a színeket használni. Szerinte a több szín használatával sokkal több mindent tud közölni. A kiállítás anyagában találunk három évvel ezelőtti képeket is, itt valóban egy „színtelenebb” művészi világot kap a befogadó, de a tárlat zöme az idei évben, vagy tavaly készült. Tele van alkotásvággyal és folyamatosan a kreativitáson, ahogy fogalmaz: pörög az agya. Sorra készülnek a vázlatok. Könnyű neki, hisz mindenben meg tudja találni az inspirációt. Legyen az egy épület, egy ember, vagy épp egy érzés alapján alakulnak ki benne vázlatok, egyfajta víziók a leendő képpel kapcsolatban. Kérdeztem a munkamódszeréről is. Kifejtette, hogy összeáll fejben a kompozíció és amint ideje van rá, megvalósítja azt. Így lesz a gondolatból fizikai valóság. Vannak alapként szolgáló ötletek, aztán az alkotás során folyamatosan fejlődik a kép.

Fontos még, hogy szeret zenét hallgatni alkotás közben, mert sokszor a hallgatott zene is alakítja a készülő művet. Az installálás során, tehát, amikor kialakul, hogy a kiállítótérben melyik kép hová kerüljön fontos segítsége volt édesanyja, Geiger Annamária. Harmincnégy kép ízlésesen lett elhelyezve a Zsengélőben.

Nem csak Verőcén volt már kiállítása. Budapesten az Auróra közösségi térben is volt egyéni kiállítása 2023 márciusában. Csoportos kiállításokon is szerepelt már képeivel, így jutottak el művei az ETELE Plaza, MOM Park kiállítótereibe. Idén pályázott a Szombathelyi Képtárba, a Derkovits 130 kiállítás kapcsán, amire szerveztek egy pop-up kiállítást. Derkovits Gyula Halas csendéletét lehetett feldolgozni bármilyen formában. A fiatal verőcei képzőművész egyik képe itt is kiállításra került. Ezen kívül a Youngart Galériával van szoros kapcsolata, ami kifejezetten fiatal művészekkel foglalkozik, ott is találhatóak megvásárolható képei. Törő Vivien filcet, akrilt, temperát, zsírkrétát, pasztellkrétát, szenet használ a képeihez.

A verőcei megnyitón a Körtvélyesi Zoltán zenéjét hallhatta a közönség. A kiállított műveket és az alkotót Szentesi Levente méltatta. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

1 Comment
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments