Váci Duna-híd: Áttörés vagy zsákutca? A tervek készen, de a sorsa még bizonytalan
A váci Duna-híd megépítésének gondolata már évtizedek óta foglalkoztatja a térség lakóit és vezetőit. A 2010-es évek elején Harrach Péter, a KDNP országgyűlési képviselője is szorgalmazta a híd megépítését, hangsúlyozva annak fontosságát a térség közlekedési infrastruktúrájának fejlesztésében.
2014-es újraválasztása után Harrach Péter ismét kiemelte a Duna-híd szükségességét Vác térségében. Annak ellenére, hogy a híd megépítése nem valósult meg, a téma továbbra is napirenden maradt.
2019-ben Fördős Attila, Vác korábbi KDNP-s polgármestere arról számolt be, hogy elkészült és elfogadásra került egy tanulmányterv, amely szerint a híd a településtől délre ívelne át a Dunán. Azonban a megvalósítás továbbra is váratott magára.
2020 márciusában Rétvári Bence, a térség jelenlegi országgyűlési képviselője levelet írt az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárának, Mosóczi Lászlónak a váci Duna-híd ügyében, majd az év decemberében Orbán Viktor miniszterelnök támogatását kérte a projekt előmozdítása érdekében.
2021 áprilisában a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ajánlati felhívást tett közzé a híd előkészítésére, amelynek keretében az UNITEF’83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt. és a Roden Mérnöki Iroda Kft. nyerte el a tervezési feladatokat. A tervezés során több nyomvonalváltozat is felmerült, amelyek közül hármat tartottak meg részletesebb vizsgálatra.
Ugyancsak 2021 áprilisában kiírták a pályázatot a váci Duna-híd tervezésére, amely egy új, 16 kilométeres úthálózatot hozna létre, összekötve az M2-est és a 11-es utat a Szentendrei-szigeten keresztül. A pályázat alapján a nyertes tervező megbízást kapott egy döntéselőkészítő tanulmány, tanulmányterv és környezeti hatástanulmány elkészítésére. A tervek szerint a Duna főágán egy legalább 600 méteres hídszerkezet készülne, amely megfelel a hajózási paramétereknek is.
A váci önkormányzat azonban aggodalmát fejezte ki a tervezett híd városra gyakorolt hatásai miatt. A becslések szerint a híd napi 10-12 ezer járművel növelné a város forgalmát, ami jelentős terhelést jelentene az infrastruktúrára és a lakosság életminőségére. Emiatt a városvezetés elutasította a javasolt nyomvonalakat, és hangsúlyozta, hogy a tervek jelenlegi formájukban durva beavatkozást jelentenének Vác épített környezetébe.
2024 áprilisában talajmechanikai vizsgálatokat végeztek a József Attila sétány környezetében, a Duna-parti nagy játszótér mellett. Ezek a vizsgálatok a tervezett híd egyik lehetséges nyomvonalához kapcsolódó talajfizikai paraméterek felmérését szolgálták, és a döntéselőkészítő tanulmány, valamint a környezeti hatástanulmány elkészítéséhez nyújtanak alapot.
2024 augusztusában a kormány jelentős összeget különített el egy új Duna-híd építésére Mohácsnál, miközben a váci híd ügye továbbra is bizonytalan maradt. Jelenleg a környezeti hatásvizsgálatok és a döntéselőkészítő tanulmányok készítése folyamatban van, amelyek eredményei meghatározóak lesznek a projekt jövőjét illetően. Az eljárás célja, hogy feltérképezze a beruházás lehetséges környezeti hatásait, és meghatározza az esetleges szükséges intézkedéseket.
Az eljárás során készült dokumentáció nyilvánosan megtekinthető a Váci Polgármesteri Hivatal Környezetvédelmi Irodájában ügyfélfogadási időben, valamint elektronikusan is elérhető a www.kormanyhivatalok.hu oldalon. A weboldalon Pest Vármegye kiválasztása után a „Dokumentumok, nyomtatványok” menüpontban, szabadszavas kereséssel található meg a kapcsolódó anyag. (Kép: a váci Duna-híd látványképe 2019-ből – archívum)