A kiberbűnözés egyre kifinomultabb eszközökkel támad, ugyanis egyre rafináltabb módszerekkel próbálják megtéveszteni az internetes csalók az embereket. Legutóbb egy győri nő vált célponttá, aki az áramszolgáltató nevében érkező üzenetnek dőlt be – írja a police.hu.
A nő telefonjára egy hivatalosnak tűnő értesítés érkezett, amelyben felszólították elmaradt villanyszámlája rendezésére. A levél nemcsak az áramszolgáltató logóját tartalmazta, de hitelesnek tűnő nyelvezetével és formájával is azt sugallta: valódi forrásból származik. Az üzenethez csatolt link egy bankkártyás fizetőfelületre irányította az áldozatot – a nő itt megadta kártyájának adatait, köztük a háromjegyű CVC-kódot is.
Nem sokkal később szembesült a következményekkel: bankkártyáját két internetes vásárlásra használták fel Luxemburgban, összesen közel 100 ezer forint értékben. A történtek után a nő azonnal panaszt tett bankjánál, valamint feljelentést is tett a rendőrségen.
Óvatosan a kattintással!
Ez az eset is rávilágít: az online térben a gyanútlan felhasználók bármikor célkeresztbe kerülhetnek. Fontos tudni, hogy a közüzemi szolgáltatók soha nem kérnek bankkártya adatokat SMS-ben vagy e-mailben küldött linken keresztül.
Mit tehet a biztonság érdekében?
Soha ne adja meg bankkártyája adatait ismeretlen forrásból származó linken keresztül.
Gyanús üzenetek esetén ne kattintson a csatolt linkre!
Számlázással kapcsolatos ügyintézéshez mindig a szolgáltató hivatalos honlapját vagy ügyfélszolgálatát használja.
Frissítse rendszeresen digitális biztonsági szoftvereit.
Az ilyen típusú visszaélések elkerülése érdekében érdemes tájékozódni a megelőzés lehetőségeiről. A KiberPajzs weboldalon naprakész információkat, tanácsokat és esettanulmányokat találhatunk az online csalásokkal kapcsolatban.
Ne feledje: az óvatosság az első védelmi vonal a digitális világban. ♦