aporvn

Évről évre több hallgató választja a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakot

Az elmúlt tizenöt évben egyszer sem jelentkeztek olyan sokan csecsemő- és kisgyermeknevelő alapszakra, mint az idei felsőoktatási felvételin, de óvodapedagógusnak is jóval többen készülnek, mint a korábbi években. Gloviczki Zoltán, a pedagógusokat és segítő szakembereket képző Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora szerint a bölcsődékben óriási szükség van a diplomás szakemberekre, akiket a felsőoktatási intézményeknek számos kihívásra fel kell felkészíteniük – olvashatjuk a főiskola által kiadott sajtóközleményben.

Több mint 2580 felvételiző jelölte meg a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakot jelentkezési lapja első helyén – derül ki a Felvi.hu friss statisztikáiból. A BA-képzés 2010-es elindulása óta még soha nem vonzott ilyen sok hallgatót, a 2024-es általános felvételi szezonhoz képest 25 százalékkal ugrott meg az elsőhelyes jelentkezők száma. Ez fontos visszajelzést ad az egyetemeknek, főiskoláknak, a diákok ugyanis a számukra legvonzóbb szakot sorolják felvételi listájuk első helyére.

A képzés a három év alatti gyerekek nevelésére, fejlődésük támogatására készíti fel a hallgatókat, akik a diploma megszerzése után elsősorban önkormányzati, egyházi, magán- és alapítványi bölcsődékben, valamint más, három év alatti gyerekeket ellátó intézményekben, de akár turisztikai területen vagy vállalkozóként is el tudnak helyezkedni.

„A csecsemő- és kisgyermeknevelők a korábbi évtizedekben sok-sok szinten és úton kapták képzésüket, mire megszilárdult a mai egyetemi-főiskolai képzéstípus. A BA-szak komoly felkészültséget és szakmai ismeretanyagot ad, egyúttal érzéket és érzékenységet feltételez. Csak az érti igazán ennek a képzésnek a jelentőségét, aki szülőként vagy szakemberként szembesült már azzal, milyen professzionális válaszokkal és rutinnal kell rendelkeznie a bölcsődékben dolgozó nevelőknek” – mondja dr. Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora.

aporkisgyermeknevelőszakvn

Nem ez az egyetlen pedagógusképzés, amely iránt idén tovább nőtt az érdeklődés. A legnépszerűbb alapszakok listáján évek óta szereplő óvodapedagógus képzést 24 százalékkal többen sorolták felvételi listájuk első helyére, mint 2024-ben. Ugyanez a helyzet a tanító alapszakkal is: a tavalyi rekord után további 30 százalékkal ugrott meg az elsőhelyes jelentkezők száma, idén több mint 2500 elsőhelyes jelentkezőt regisztráltak.

Tovább nőtt az elsőhelyes jelentkezők száma az Aporon

Nemcsak országosan, az Apor Vilmos Katolikus Főiskolán is megugrott a csecsemő- és kisgyermeknevelő szakra készülők száma, 2024-hez képest 40 százalékkal többen jelölték meg a képzést első helyen. „A főiskola már korábban is jelen volt a csecsemő- és kisgyermeknevelők képzésében, akikre óriási szükség van. A mai gyerekeket érő külső fizikai, szellemi, táplálkozási, sajnos sokszor családi kihívások miatt koncentrált, magas színvonalú munkát kell végezniük ahhoz, hogy egészséges személyiségek és közösségek kialakulását segítsék. Éppen ezért az Aporon a leendő csecsemő- és kisgyermeknevelőket országosan elismert, kiváló oktatók, kutatók készítik fel” – emeli ki az intézmény rektora.

A váci mellett ma már budapesti campusszal rendelkező intézményt évről évre egyre többen jelölik meg jelentkezési lapjukon, nemcsak csecsemő- és kisgyermeknevelő, hanem óvodapedagógus és tanító szakjukat is közel 40 százalékkal többen választották, mint tavaly.

A kifejezetten gazdag pedagógusképzési kínálatból az óvodapedagógusnak készülő hallgatók angol és magyar nyelvű képzés, valamint két nemzetiségi szakirány, a leendő tanítók pedig német és cigány/roma szakirány közül választhatnak. Népszerű a szociálpedagógia alapszak, ahogy a neveléstudomány, a mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő, illetve a szociálpedagógia mesterképzés is.

Az intézmény legújabb szakja az idén ősszel induló, az országban egyedülálló társadalmi integráció felsőoktatási szakképzés. ♦