dunahídvácnálvn

Nem kapott engedélyt a váci Duna-híd: elutasította a kormányhivatal az összes nyomvonalat

Nem épülhet meg az új Duna-híd Vácnál – legalábbis egyelőre. A Pest Vármegyei Kormányhivatal május 16-i határozatában környezetvédelmi szempontból elutasította mindhárom vizsgált nyomvonalváltozatot, amely a várost elkerülő közúti átkelést biztosította volna. A döntés újabb fordulópontot jelent a régóta húzódó hídépítési ügyben, amelyről a Váci Napló korábban többször is beszámolt.

A tanulmánytervben három útvonal szerepelt:

É4-es nyomvonal: az Iskolaváros felől, északról kerülte volna meg Vácot.

D1-es változat: az Alsóvároson keresztül, a Burgundia városrésznél metszette volna a Dunát.

D2-es nyomvonal: Vác és Sződliget között, délről biztosította volna az átvezetést.

A döntést a főispán, Tarnai Richárd nevében eljáró Cserkúti Szabolcs főosztályvezető hozta meg, aki egyik nyomvonalra sem adott környezetvédelmi engedélyt. Az É4 és D2 nyomvonalak esetében természetvédelmi aggályokat fogalmaztak meg, a D1-es változat pedig a váci műemléki környezet miatt bukott el.

Ahogy arról korábban hírt adtunk, Vác Város Önkormányzata a három lehetőség közül egyedül a D2-es nyomvonalat támogatta volna. Ez a nyomvonal a város belterületét elkerülve, Sződliget és Vác határában létesített volna új átkelőt.

Azonban ezt a lehetőséget a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság elutasította: a tervezett út a budapesti ivóvízellátás egyik stratégiai jelentőségű területén, a surányi vízbázis védőövezetében haladt volna át, amit a hatóság elfogadhatatlannak minősített.

A Váci Napló többször is foglalkozott a tervezett híd kérdésével:

Beszámoltunk a lakossági fórumokról, ahol a váci polgárok többször is aggodalmuknak adtak hangot a D1-es, belvárost érintő nyomvonal kapcsán.

Részletesen ismertettük a városháza hivatalos álláspontját is, amelyben egyértelműen a várost elkerülő nyomvonalak megvalósítása mellett érveltek.

Cikkeinkben kiemeltük azt is, hogy a beruházásnak nemcsak forgalomtechnikai, hanem környezetvédelmi és városképi kockázatai is vannak.

A mostani határozat nem zárja ki véglegesen a hídépítés lehetőségét, de egyértelművé teszi: az érintett térség érzékeny környezeti és kulturális öröksége jelentős akadálya a tervezett beruházásnak. A tervezőknek újra kell gondolniuk a nyomvonalakat, vagy alternatív megoldásokkal kell előállniuk.

A Váci Napló továbbra is figyelemmel kíséri a hídépítés ügyének alakulását, és elsőként számol be az újabb fejleményekről. ♦