okoszebravn

Veszélyessé teszi a közlekedés a gyalogosok mobilhasználata – Indul a Nagy Diák KRESZ-teszt

Kilencedik alkalommal indult útjára a Nagy Diák KRESZ-teszt, a fiatalok közlekedésbiztonságát célzó országos verseny, amelyet a DUE Médiahálózat szervez, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság partnerségével. A 2025-ös évre meghirdetett játék egyik kiemelt témája a figyelmetlen gyalogosközlekedés, különösen a mobiltelefon-használat veszélyeinek tudatosítása.

A tapasztalatok szerint egyre gyakoribb, hogy gyalogosok – különösen a fiatalabb korosztály – a telefonjukba mélyedve, zenét hallgatva vagy fülhallgatót viselve kelnek át az úttesten, ezzel jelentősen növelve a balesetveszélyt. „A közlekedés minden résztvevőjének – még a gyalogosoknak is – tisztában kellene lennie azzal, hogyan lehet biztonságosan és szabályosan közlekedni az utakon” – hangsúlyozta Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára.

Figyelem a zebrán: egyre több az okoszebra

A közlekedésbiztonság javítása érdekében a technológiai fejlesztések is egyre nagyobb szerepet kapnak. Magyarországon és több külföldi országban is egyre több intelligens zebrát telepítenek. Az úgynevezett „okoszebrák” szenzorokkal, LED-világítással és figyelmeztető rendszerekkel segítik az autósokat és gyalogosokat. Sötétedés után lézeres lábvilágítás is működésbe lép: a zebra szélén elhelyezett oszlopokból kibocsátott fénycsík kiemeli a gyalogost az úttesten, így jelentősen javul a láthatóság.

A rendszert fejlesztő Visible Crossing már 150 intelligens átkelőhelyet hozott létre, főként Magyarországon, de jelen van többek között Albániában, Romániában, Szlovákiában, Szerbiában, Németországban, sőt hamarosan négy brazil államban is megkezdődik a telepítés.

„Az intelligens zebra javítja az autósok megállási hajlandóságát” – nyilatkozta Nagy László, a Visible Crossing ügyvezetője és az ötletgazda. Hozzátette: egy hagyományos zebránál tízből csak egy autós áll meg, míg az aktív, intelligens megoldásoknál kilencből kilenc. Százhalombattán és Székesfehérváron már 40 rendszer működik, és a helyi visszajelzések alapján valóban csökkent a gyalogosgázolások száma.

Magyarországon Martonvásár volt az egyik első település, ahol ilyen átkelőhely létesült. A város polgármestere, Horváth Bálint szerint az intelligens zebra hatékony és figyelemfelkeltő, és már folynak a tárgyalások további kiépítésről is. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a megfelelő közvilágítás legalább ilyen fontos kiegészítője a rendszernek.

Elindult a 2025-ös Nagy Diák KRESZ-teszt

A Nagy Diák KRESZ-teszt nemcsak játék, hanem edukációs célú kampány is. A háromfordulós versenyben már közel 150 ezren vettek részt az elmúlt években. A 2025-ös online tesztet május 11-ig lehet kitölteni a www.nagydiakkreszteszt.hu oldalon. Az első forduló nyitott minden érdeklődő számára, míg a további két fordulóban már csak a 14–24 év közötti legjobbak juthatnak tovább.

Két győztest hirdetnek: az egyikük térítésmentesen szerezhet autós jogosítványt, a másik egy robogót vihet haza. A döntőt 2025. május 22-én rendezik meg az újpesti UP Rendezvénytérben.

A versenyhez kapcsolódóan elérhető a Nagy Diák Tesztek(C) mobilalkalmazás is, amely az App Store-ból és a Google Play-ből egyaránt ingyenesen letölthető. Az applikáció lehetőséget ad arra, hogy a felhasználók bármikor próbára tegyék közlekedési ismereteiket.

Közös felelősség a közlekedésben

A kampány egyik legfontosabb üzenete, hogy a balesetek megelőzése minden közlekedő közös felelőssége. Nem elég ismerni a szabályokat – elengedhetetlen az odafigyelés, az egymás iránti tisztelet, valamint a technológiai újítások tudatos használata is, legyen szó akár gyalogosokról, kerékpárosokról vagy autóvezetőkről, fiatalokról vagy idősekről. (Fotó: DUE Médiahálózat) ♦