Kemencei kisvasút: a hamis állítások miatt tiltakoznak

Tiltakoznak a környezetvédők, amiért azt tervezik, hogy a kemencei kisvasút pályáját meghosszabbítják. Állításuk szerint Magyarország legnagyobb érintetlen erdejében, a börzsönyi Csarna-völgy fokozottan védett részén haladna keresztül a vonal. A terület kezelője beadta engedélykérelmét, december 6-án lesz döntés erről. 

A kisvasút honlapján most megjelent egy cikk, amely szerint ezek hamis hírek. „Az elmúlt napokban sajnálatos módon ismételten félrevezető álhírek jelentek meg a Kemencei Erdei Múzeumvasút tervezett felújításával kapcsolatban. Az alábbiakban bemutatjuk, hogy milyen félrevezető, manipulatív állítások jelentek meg és ehhez képest mi a valóság” – írják.

1. hamis állítás: A Börzsönyben már van 5 kisvasút és most egy további épülne. – Ehhez képest a valóság az, hogy a Börzsönyben jelenleg három kisvasút üzemel (Kismaros-Királyrét, Szob-Nagybörzsöny, Kemence), és a szóban forgó felújítás nem új vonal építése, hanem egy most is meglévő és helyenként járhatatlan vonalszakasz felújítása, ha úgy tetszik a természetes elhasználódás helyreállítása.

2. hamis állítás: A munkálatok helyrehozhatatlan károkat okoznak a természetben. – Ehhez képest a valóság az, hogy éppen a börzsönyi kisvasutak felújítása bizonyította legutóbb, hogy a kisvasút építés nem jár természeti károkozással, mitöbb a környezetvédelmi hatósági előírásokat is betartva új vizes élőhelyek jöttek létre a Bezina-völgyben.

3. hamis állítás: A kisvasút üzemeltetése okoz természeti kárt. – Ehhez képest a valóság az, hogy számos más szigorúan védett, akár nemzeti parki területen is közlekednek kisvasutak (pl. Hortobágy, Gemenc, Kaszó, vagy Szlovéniában a Postojnai-barlang), és az érintett területekre jórészt csak kisvasúttal lehet bejutni. Hortobágyon éppen maga a Nemzeti Park Igazgatóság építette és üzemelteti a kisvasutat. Ami ott helyes megoldás az máshol alapvetően rossz? Talán nem egészen.

Úgy tudjuk, a témában december 4-én közmeghallgatás lesz Perőcsényben. ♦