Szerencsénk van: a váci vonalon nincsenek alagutak

A jövő év elején érkeznek meg az első Stadler KISS motorvonatok a MÁV-Start flottájába, előbb tizenegy, majd újabb nyolc, egyenként hatszáz ülőhelyes szerelvény. Az új, nagy befogadóképességű vonatokat a váci és a szolnoki vonalra vezényli ki a MÁV-Start, részben mert ezek a legtöbb elővárosi utast kiszolgáló villamosított vonalak, részben mert ezeken nincsen kritikus szűk keresztmetszet, vagyis gondot okozó alagút.

A KISS motorvonatok magassága 4595 milliméter, míg a FLIRT-ök esetében ez az adat 4281, vagyis a különbség kicsivel több mint harminc centiméter, szinte elhanyagolható. De csak szinte, ugyanis a hazai pályákon vannak olyan alagutak, ahol ez a harminc centiméter is számít – írja a Magyar Nemzet.

Ilyen például a Kelenföld és Déli pályaudvar közötti szakasz alagútja. Erről a Márvány utcai műtárgyról sokat hallhattunk, amikor 2015-ben részben beomlott, és csak hosszú hónapok alatt tudták helyreállítani. Ennek az alagútnak a kialakítása jelenleg nem teszi lehetővé egy KISS-szerelvény áthaladását – mondta el a Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen Kormányos László, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese.

A MÁV-Start 2017-ben kötött keretszerződést a Stadlerral maximum negyven darab hatrészes motorvonat beszerzésére, amelyből első részletként tizenegy, majd nyolc darabot hívtak le. A motorvonatok kocsiteste Fehéroroszországban, Minszkben, forgóváza Szolnokon, a nem hajtott középső négy kocsirész, illetve a vonatok végszerelése a Dunakeszi Járműjavítóban készül a tervek szerint. A korszerű járműveket hazánkban először szerelik fel utasszámláló és foglaltságjelző berendezéssel.

FRISS: A vasút cáfolja a híresztelést

A jelenleg is nagy forgalmat bonyolító Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon szállítja majd az utasokat az első 11 KISS 2020 elejétől. A megjelent híresztelésekkel ellentétben ennek nincsen műszaki akadálya; ezek a vonalak teljes mértékben megfelelnek azoknak a feltételeknek, amik az új motorvonatok forgalomba állásához szükségesek.

A vasúttársaság járműfejlesztési koncepciója határozza meg a gördülőállomány és azzal összefüggésben az elővárosi vonalak fejlesztését. A vonalak vizsgálatát követően az a döntés született, hogy első lépésben a legforgalmasabb Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok elővárosi vasútvonalakon közlekednek majd az új emeletes vonatok. Ezeken a vonalakon további fejlesztésekre nincs szükség ahhoz, hogy az új vonatok akadály nélkül közlekedhessenek majd.

A nyári menetrendi időszakban Balaton és Velencei tó felé közlekedtetni tervezett vonatok pedig Kelenföldről és Kőbánya-Kispestről tudnak fordulni.

A Budapest-Déli–Kelenföld szakaszon található alagútban való közlekedtetéshez annak átépítése szükséges. Ennek műszaki megvalósítását és finanszírozását a járműbeszerzési projekt keretében a MÁV és a MÁV-START közösen vizsgálja.

Hosszú távú cél, hogy az összesen 40 darab nagykapacitású villamos motorvonat valamennyi korszerűsített szerelvényt kiváltsa majd Budapest elővárosi vonalain, így az agglomerációban már csak korszerű, azonos szolgáltatási szintet biztosító motorvonatok közlekedjenek. A MÁV-START által tervezett fejlesztések elősegítik a személyszállítás szolgáltatási színvonalának fejlődését, volumenének növekedését. ♦