Összesen 40 KISS motorvonatot rendelt meg a MÁV-START Zrt.. Az emeletes vonatok gyártását a Stadler Bussnang AG. végzi, az első kocsik már kigördültek a gyártósorról, és a tesztutakat járják. Vácott a szombati nyílt napon több ezer kíváncsi érdeklődő tekinthette meg az új emeletes motorvonatot, vasárnap délelőtt Monoron és délután Szolnokon folytatódik a bemutató.
Nagy érdeklődés övezi a jövőre érkező új KISS emeletes motorvonatokat, ezért a MÁV nyílt rendezvénynapot tartott Vácott. A 600 férőhelyes KISS motorvonatok új korszakot nyitnak meg a személyszállításban. A MÁV-START először a legforgalmasabb a Budapest–Cegléd–Szolnok és Budapest–Vác–Szob elővárosi vasútvonalon indítja el az új vonatokat. A járművek jobb gyorsító képessége, illetve az oldalankénti 12 ajtónak köszönhető gyors utascsere miatt stabilabb lesz a menetrend, csökkenhet a menetidő.
Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy komplex szolgáltatásfejlesztés szükséges mind a vasúti pálya, mind a járművek szempontjából. A társaság 19 korszerű, emeletes motorvonatot rendelt, a mostani bemutatóval egy négy-öt éves folyamat ért be – emelte ki.
A budapesti elővárosi közlekedésben mintegy 70 millió utast szállít a MÁV évente és ez a szám folyamatosan növekszik. A közösségi közlekedés a változások időszakát éli, mert egyre inkább előtérbe kerül a fenntarthatóság és a környezetvédelem.
Homolya Róbert bejelentette: a 19 új szerelvényből 11 jár majd a váci vonalon. Az emeletes vonatokon 600 ülőhely van. Forgalomba állításuk után több, régi szerelvényt kivonnak ezen a vonalon a forgalomból – mondta az elnök-vezérigazgató. A budapesti elővárosi vonalakon három-négy éven belül korszerű FLIRT és KISS motorvonatok járnak majd – tette hozzá.
A járműpark fejlesztésével egy időben más területen is nagy lépésekre lehet számítani. Hozzálátnak több szakaszon a pályák felújításához, a 70-es váci vonalon hamarosan emeltszíntű karbantartás indul. Folytatódik az állomások megújítása is. A tervek szerint éven 100 új jegyautomatát telepítenek, egy részüket a Budapest – Szob vonal mentén.
Kerékgyártó József, a MÁV-START vezérigazgatója nemcsak az új vonatokat mutatta be, de beszámolt a 70-es vonalat érintő forgalmi változásokról is: „Október 21-től esténként két órával tovább, egészen 21 óráig meghosszabbítottuk a délutáni csúcsidőszakban megszokott menetrendet, így 19:25-kor és 20:25-kor is indul G70-es jelzéssel gyorsított vonat a Nyugati pályaudvarról Szobra. Ezáltal az esti órákban kényelmesebben juthatnak haza az utasok. Ezen felül hétvégén éjszaka ütemesen, óránként indulnak S50-es és S70-es vonatok, így biztosítjuk a Budapestről való éjszakai hazajutást” – mondta.
Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy az emeletes motorvonatok jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülnek. A KISS-ek forgóvázainak gyártását a Stadler szolnoki forgóváz üzeme végzi, míg a járművek összeszerelésének jelentős része a Dunakeszi Járműjavítóban történik. Emellett ugyancsak hazai gyártású a komplett fékberendezés is.
Az utasok elégedettségét szolgálja majd a kor követelményeinek megfelelő utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas, 600 férőhelyes utastérrel felszerelt emeletes motorvonat. A KISS három hagyományos és egy mozgássérültek által is használható mosdóval rendelkezik, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekes szék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, korszerű kamerarendszerrel van felszerelve.
A KISS-ek a legújabb biztonsági szabvány szerint készülnek, és a gyártó ellátja őket az ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel is, amely lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a 160 km/h engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.
A KISS vonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-START kötelékében üzemelő 123 darab – szintén Stadler gyártmányú – FLIRT motorvonattal is kompatibilisek, ezért akár szinkronüzemben is összekapcsolhatók. ♦