A váci Juhászban jól működik a digitális oktatás

Sokan sokféleképpen igyekeztek megoldani a digitális oktatást. A Váci Tankerületi Központhoz tartozó Váci Juhász Gyula Általános Iskola az elsők között volt, akik az Office365 kommunikációs rendszerét, a Microsoft Teams alkalmazást vetette be, a szükséghelyzetben – írja az edukanyar.hu.

Muszkáné Kocsis Emese, megbízott intézményvezető igyekezett összefoglalni tapasztalatukat, ezzel is segítve a kollégák munkáját.

„A digitális távoktatáshoz iskolánkban a Microsoft Teams alkalmazást használjuk 1-8 évfolyamokon. Szerencsére a kollégáimnak már korábban létrehoztunk egy hivatalos iskolai e-mail címet. Így most már csak azt kellett kiépíteni, hogy a diákoknak is legyen Office365 kommunikációs rendszere. Az egész iskola számára természetesen ingyenes a Microsoft Teamset is tartalmazó Office 365. Az igényléshez úgy tudom, hogy csak igazolni kellett, hogy köznevelési intézmény vagyunk. De nálunk a tankerület intézett mindent.

Az Office 365 olyan felhőalapú alkalmazásokat tartalmaz, melyek most így belecsöppenve, nagyban segíti a munkavégzésünket. Ezekkel az alkalmazásokkal megoldható a biztonságos levelezés, a belső chat-alapú kommunikáció és a dokumentum szerkesztés/tárolás/megosztás. Az eredmény kifejezetten felhasználóbarát és hatékony eszköz, ami a OneNote Osztályjegyzetfüzettel együtt minden szempontból tökéletes digitális osztályterem lett. Bármennyire is idegen volt, és féltünk az ismeretlentől.” – írja a vezető.

Ezeken kívül Muszkáné Kocsis Emese szerint még számtalan további előnyt rejt a program használata. A Microsoft Magyarország munkatársai ingyenes webes tanfolyamokon, webináriumokon mutatják be a digitális oktatás lehetőségeit pedagógusoknak. Rendszeresen nézik ezt a felületet ők is a kollégáival. Az Office csomagban elérhető Teams és a One Note oktatási változatai kifejezetten az iskolák igényeire szabott funkciókkal biztosítják, hogy ne kelljen megállni a tanulással.

„Működik a rendszer, én sem gondoltam volna – teszi hozzá.”

Tehát jelenleg minden Juhászosnak, (alkalmazottat és tanulót is beleértve) van hivatalos, iskolai email címe, így a pedagógusok által létrehozott Teams csoportokat minden tanuló eléri. A tanulók a Teams felületen keresztül kapják meg az egyes tanítási órára a tananyagot, az elvégzendő feladatokat – világít rá a szakember.

„Az az egy hatalmas előnye még ennek a rendszernek, hogy még ebben a távoktatásban is tudjuk ösztönözni a közös osztálymunkát, kapcsolatba tudunk lépni a szakmai tanulóközösségekkel és a saját kollégáikkal. Ez egyrészt jelent egy egységes rendszert, és egy újabb közösséghez való tartozást is. Így tartok például értekezletet is, valamint belső továbbképzést a használatról egymásnak! Igaz, ez már a nap végén történik. Hogy ezek a rendszerek használhatók legyenek, természetesen szükség van alapokra.„

Mindenkinek szükséges egy eszköz, amellyel a kapcsolattartás megoldható. Ez lehet asztali számítógép, laptop, tablet, okos telefon, s működő internet.

„Talán szerencsésnek mondhatjuk magunkat etekintetben, hogy egy 500 fős tanulói létszámnál sikerült majdnem 100%-ot elérni. Első osztálytól 2 tanuló kivételével, minden tanulónk hozzá fér az Office 365-höz. Alapértelmezetten az e-mail cím a diák nevéből lett létrehozva, ékezet nélkül.”

Ha valaki belép a rendszerbe, az a belépést követően tud dolgozni az Outlook, a OneDrive, a Teams appokban. A Teams asztali számítógépen, illetve laptopon fennakadás nélkül azonnal használható, míg mobilon telepíteni kell az alkalmazást. Ott az elején türelmesnek kell lenni, kicsit tovább tart a folyamat. Tehát ez az egységes felület a fájlmegosztástól és az együttes szerkesztéstől a videohívásokig, az állandó beszélgetésig, a képernyőmegosztásig és még sok minden másig, mindenre alkalmas.

Online foglalkozáson való részvételnek az minősül, ha a tanuló elektronikus kapcsolatot létesít a pedagógussal az óra témájával kapcsolatban, vagy legkésőbb a kiadott házi feladat beadási határidejéig a feladatát elvégzi.

„Az elmúlt napok tapasztalata alapján, vannak osztályok, ahol a tanulók órarend szerint dolgoznak annak érdekében, hogy a tananyagot fel tudják dolgozni, ha történetesen nem is 45 perces órák vannak. Természetesen az elején az „óra nagy részében” a felülettel való közös ismerkedés töltötte ki az időt, a digitális tanulást. Természetesen még mi sem vagyunk profik, naponta találkozunk megoldandó problémákkal. De a helyzet megkívánta feladathoz, nagyon hamar felnőttünk, és napról napra ügyesebbek vagyunk. Tanulók, szülők és kollégák egyaránt.” – teszi hozzá végezetül Muszkáné Kocsis Emese. ♦