Szabó Gabriella Jász-Nagykun-Szolnok megyéből indult útnak, egy olyan családi közegből, ahol az olvasás, a tanulás és mások segítése természetes értékek voltak. Ezeket az alapokat nemcsak a saját életében kamatoztatja, de igyekszik továbbadni már a saját családjának, a kislányának is, aki egyébként most kezdte az általános iskolát. Gabriella számára a család az első, szabadidejét is legszívesebben velük és barátaival tölti – ha teheti, egy jó társasjáték sosem maradhat el.
A hivatás keresésétől a szakmai elhivatottságig
Gabriella szakmai útja a szegedi egyetemen indult, ahol magyartanárként és könyvtárosként végzett. Egy budapesti civil szervezetnél végzett önkéntes munkája fordulópontot jelentett számára; ekkor került közel a nők elleni erőszak és a gyermekvédelem problémaköréhez. Bár, mint mesélte a pályáját pedagógusként kezdte, ám hamar felismerte, hogy a szociális területen, különösen a gyermekvédelemben tud és szeretne majd inkább kiteljesedni. A tanulás szeretete végigkíséri életét az élethosszig tartó tanulás és fejlődés jegyében. Mindezt azzal a céllal, hogy több területen is, minél hatékonyabb segítő legyen. „Eredetileg Szegeden végeztem magyartanárként és könyvtárosként. Pedagógusként kezdtem a pályámat, aztán önkéntesként folytattam, dolgoztam egy nők elleni erőszakkal foglalkozó civil szervezetnél Budapesten, ekkor kerültem a gyermekvédelem közelébe. Később úgy éreztem, tovább kell képeznem magam, így közgazdász diplomát szereztem, majd a Pünkösdi Teológiai Főiskolán végeztem el a pasztorál pszichológiai szakreferens képzést, végül pedig a család- és gyermekvédelem szakos pedagógus végzettséget is megszereztem. Dolgoztam pedagógusként, civil szervezetnél, és uniós projektekben is. A sokféle munkahely mind hozzájárult ahhoz, hogy széleskörű tapasztalatra tegyek szert, és fejlődjön a szakmai személyiségem. Ahogy a felsorolt diplomáimból is látszik, a tanulás mindig is nagyon fontos szerepet játszott az életemben, és ez ma sincs másképp” – meséli Gabriella.
Az iskolai szociális segítés a szívügye
Amikor 2018-ban elindult az óvodai és iskolai szociális segítő gyermekjóléti szolgáltatás, Gabriella 2019-ben csatlakozott ehhez az új, lelkesítő, kreatív területhez. Ma már csoport koordinátorként dolgozik, és pontosan látja, mennyit változott, fejlődött ez a hivatás az elmúlt évek során. „A legnagyobb kihívást az egész szociális szférában a fluktuáció jelenti, vagyis, hogy vannak kollégák, akik elmennek és jönnek újak is és szinte mindent elölről kell kezdeni csapat szinten ” – osztja meg őszintén. Mégis Gabriella hisz a csapatmunka erejében, és abban is, hogy egy jó szakmai közösség, a szakmai fejlődés lehetősége, és a társszakmák elismerése is képes lehet a segítő szférában tartani kollégákat: „Szerencsére az iskolák és óvodák kezdik egyre jobban megismerni és elfogadni a munkánkat. Hálásak vagyunk ezért a bizalomért, amit az oktatási és nevelési intézményektől kapunk. A pedagógusok nagyon leterheltek a mindennapi munkájukban, ezért örülnek, ha valaki segíteni tud a gyermekvédelmi ügyekben.”
De mit is csinál pontosan egy óvodai-iskolai szociális segítő?
Munkájuk rendkívül sokrétű az iskolákban, óvodákban: egyéni segítő beszélgetések, prevenciós (probléma megelőző) csoportfoglalkozások, konfliktuskezelés, nyári táborok szervezése és a gyermekjóléti szolgálattal való szoros együttműködés mind-mind a feladataik közé tartoznak. „Nagyon sokrétű a munkánk. Tartunk egyéni segítő beszélgetéseket gyerekeknek, prevenciós foglalkozásokat osztály szinten, például közösségfejlesztés, stresszkezelés vagy drogprevenció témában. Vannak köztünk mediátorok, így az iskolai konfliktusok megoldását is hatékonyan tudjuk támogatni. Közvetítünk a gyermekjóléti szolgáltató és az oktatási és nevelési intézmények között. Mi szervezzük és valósítjuk meg az önkormányzati nyári tábort, ahova hetente 60 gyereket várunk”- meséli lelkesen Gabriella. Az intézményekben a kezdeti távolságtartás az évek során mára már szinte teljesen megváltozott. Az iskolák és az óvodák kezdik egyre jobban megismerni, elfogadni, érteni az óvodai-iskolai szociális segítés miben létét. De a köztudatban azonban még mai napig is nehezen értelmezhető az óvodai és iskolai szociális segítés. Ezért is fontosak az ilyen és hasonló cikkek a témában, amik segíthetnek árnyalni a képet. Főként azért is nehezebben értelmezhető a tevékenységük, mert az iskolai-óvodai szociális segítők a család és gyermekjóléti központok munkatársai, „külsősként” mégis a munkájukat az iskolákban, óvodákban, kint a „terepen” végzik. A konkrétumok szintjén, például segíthetnek megoldani az iskolai vitákat, azt is megtanítják a gyerekeknek, hogyan kezeljenek konfliktust, hogyan legyenek újra jó barátok, békében, egyetértésben. Olyan beszélgetéseket, játékos, kreatív tréning csoportfoglalkozásokat tartanak, ahol a gyerekek elsajátíthatják azt, hogy hogyan lehet jól kezelni a feszültséget, a stresszt. De felkészítik a gyerekeket arra is, hogy hogyan mondjanak az online és offline világban nemet, ha valaki „rossz dologra” próbálná rávenni őket. Ha pedig nagyobb gond lenne otthon vagy az iskolában, megtanítják a gyerekeket arra is, hogy jelezni, segítséget kérni lehet, sőt kell is az illetékes felnőttektől és együtt megkereshetik a legjobb megoldásokat. Egyszerűen fogalmazva: iskolai szociális segítő az, akihez mindig lehet fordulni az iskolában, ha szüksége van a gyereknek egy jó beszélgetésre vagy bátorításra!
Bullying (bántalmazás, kiközösítés, csúfolás) – a kortársbántalmazás elleni küzdelem
A bullying angol szó, jelenleg még nincs egy olyan magyar szó, ami kiváltaná az angolt, ezért a szakmában és köznyelvben is ez az angol kifejezés terjedt el. A bullying-jelenséggel is gyakorta találkoznak az óvodai-iskolai szociális segítők. A fogalom a gyermeknevelés és oktatás tárgykörében elsősorban az iskolai megfélemlítést takarja, a gyerekek között előforduló zaklatást. Az iskolában vagy iskolán kívül történő offline (személyes) erőszakon túl, ugyanolyan veszélyes az internetes, online zaklatás is a gyerekek körében. Ennek is mára már komoly szakirodalma van, nem véletlenül.
Tudásmegosztás
Éppen ezért is Szabó Gabriella egyik legfontosabb missziójává az iskolai zaklatás elleni küzdelem vált. Nemcsak kutatja ezt a területet, hanem gyakorlati eszközöket is ad a szakemberek és szülők kezébe. Gabriella a Pünkösdi Teológiai Főiskolán oktatóként is dolgozik. „Igyekszem átadni a tudásomat és a gyakorlati tapasztalataimat a gyermek- és ifjúságvédelmi tanácsadó képzésen, ahol egy szakembereknek és szülőknek szóló hírlevelet is szerkesztünk kolléganőmmel a bullying témakörében. Ezt nemrég indítottuk el a főiskolával közösen, mert azt látjuk, hogy a zaklatás egyre több gyereket érint, és szeretnénk segíteni a jelenség kezelésben. Fontosnak tartjuk, hogy tudományos alapokon nyugvó, de közérthető formában adjunk információt és tippeket a bullying kezelésével kapcsolatban. Nagyon büszke vagyok erre a hírlevélre” – mondja Gabriella. A hírlevél itt olvasható: https://bullying.ptf.hu/ a HUCER Neveléstudományi Konferenciára például fókuszcsoportos interjúkat készített óvodai és iskolai szociális segítőkkel, kifejezetten a bullying témában. „A beszélgetések során egyértelműen kiderült – szinte mindenki egyetértett abban –, hogy azoknak, akik ezzel a területtel foglalkoznak, naprakész elméleti tudásra és hatékony, a mindennapokban használható módszerekre van szükségük az iskolai zaklatás megelőzéséhez és kezeléséhez” – tudtuk meg Szabó Gabriellától.
Tudományos munkák sora
Első publikációja a „Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében” című kézikönyvben jelent meg, amely gyakorlatias megközelítést kínál a zaklatás megelőzésére és kezelésére. Emellett publikált a jelzőrendszeri tagok együttműködéséről is az iskolai zaklatás kapcsán, bemutatva, hogyan lehet a különböző szakmai területek együttműködését még hatékonyabbá tenni. „Az első publikációm a Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében című könyvbe született, ami egy gyakorlatközpontú kézikönyv szülőknek, pedagógusoknak. Ebbe a kiadványba készítettem foglalkozás vázlatokat és egy útmutatót a jelzéstételhez. (https://ptf.hu/termek/megoldasfokusz-es-ertelemkereses-az-iskolai-zaklatas-kezeleseben-fizikai/) A másik publikációm a jelzőrendszeri tagok együttműködéséről szól az iskolai zaklatás kezelése során (https://peme.hu/wp-content/uploads/2025/01/PEME-XXVIII.-Konf.-kotet.pdf)” Örömmel mondhatom, hogy a Pünkösdi Teológiai Főiskolán (PTF) a gyermekvédelmi képzésben is kiemelten foglalkozunk a bullying hatékony kezeléséhez szükséges technikákkal. Jövő szeptembertől a Teológia BA képzésen belül lesz egy Keresztény Szociális munka specializáció, ahol a hallgatók elsajátíthatják ezeket a korszerű ismereteket” – magyarázza Gabriella.
A szakma határai és az emberi lelkierő
Egy ilyen érzelmileg megterhelő hivatásban nehéz megőrizni az egyensúlyt a szakmai elhivatottság és a magánélet között. Gabriella számára ehhez a kikapcsolódás és a szupervízió a kulcs. A szupervízióból, vagyis a lelki, mentális egészség megőrzését és a munkahelyi kiégés megelőzését szolgáló, a szakmai személyiséget karbantartó egyéni és csoportos foglalkozásokból sosem lehet elég. „Jó lenne több lehetőség és idő a feldolgozásra és a pihenésre, mert nap, mint nap igen nehéz élethelyzetekkel találkozunk az iskolákban” – hangsúlyozza a szakember.
Tervek és jövőkép: tudásmegosztás, kutatás, közösségépítés
Szabó Gabriella nem áll meg a jelenlegi sikereknél. Célja, hogy folytassa a szakmai, tudományos kutatásokat az iskolai és óvodai szociális segítés területén, hogy minél több fórumon ossza meg a jó gyakorlatokat. Tavaly már szerveztek egy sikeres nagyszabású szakmai napot az iskolai zaklatás témájában, és idén őszre újabb hasonlót terveznek. Hosszabb távon is fontosnak tartja a tudásmegosztást, hisz abban, hogy a közösen megélt tapasztalatokból tanulhat mindenki legtöbbet – legyen szó szülőkről, pedagógusokról vagy segítő szakemberekről.
„Azt szeretném továbbadni, amit én is kaptam: a tudás szeretetét, a mások melletti kiállást és a hitet abban, hogy közösen jobbá tehetjük a világot” – ezzel a motiváló összegzéssel zárta az interjút Szabó Gabriella a Váci Humán Szolgáltató Központ óvodai-iskolai szociális segítők csoportjának koordinátora.
Ezúton is a munkájához további sok sikert, lelkesedést és jó kedvet kívánunk az olvasók nevében is! (Baranyi Marcsi – Fotó: Túri-Varga Dominika, VHSZK eseményfotósa) ♦