A Váci Dunakanyar Színház adott otthont május 19-én az első Pest vármegyei hajléktalanellátás konferenciának. A rendezvény célja az volt, hogy teret adjon a szakmai párbeszédnek, bemutassa a váci hajléktalanellátás jó gyakorlatait, és felhívja a figyelmet az utcai szociális munka emberi arcára.
Konferencia emberközelből
A rendezvény házigazdája a Váci Humán Szolgáltató Központ volt, együttműködésben az önkormányzattal. A köszöntő beszédeket Járja Andrea intézményvezető és Inotay Gergely alpolgármester mondták, hangsúlyozva: a hajléktalan emberek segítése nem csupán szakmai, hanem erkölcsi kötelesség is.
Előadók és témák
Járja Andrea, igazgató (Váci Humán Szolgáltató Központ) a váci utcai szolgálat helyi sajátosságait mutatta be.
Bércesi János, hajléktalanügyi referens (Belügyminisztérium): A hajléktalanellátás aktualitásait ismertette
Balatoni Ágnes, munkacsoportvezető (Területi Szakmatámogatási Rendszer): A rendszer feladatai, tapasztalatai, és a hajléktalanellátásban megjelenő problémák, kezelési módokról beszélt.
Gábor József Tamás, csoportvezető (Váci Humán Szolgáltató Központ): A váci hajléktalanellátás és a Váci Jávorszky Ödön Kórház közös kórházi szociális munkáját mutatta be.
Szakmai iránytű és jó gyakorlatok
Az előadók kiemelték: a jelenlegi ellátórendszer kihívásokkal teli, de a helyi jó gyakorlatok, mint a váci modell is, követendő példák lehetnek más térségek számára is. Ugyanis a Váci Humán Szolgáltató Központ több szinten, komplexen nyújt segítséget: az utcai szociális munkától a nappali melegedőn és az átmeneti szállón át az éjjeli menedékhelyig. Az intézmény egyik irányelve, hogy összekapcsolja a hajléktalanellátó szakmai egységet az intézmény további szakmai egységeivel, azzal, hogy a fedél nélküliek minél hatékonyabb ellátásban részesüljenek.
Utcai jelenlét
A Vácott dolgozó utcai szociális munkások nemcsak az életmentést segítik, hanem valódi kapcsolatot építenek. A hajléktalan embereket nevükön szólítják, élettörténetüket ismerik.
A 2018 óta működő nappali utcai szolgálat kiemelkedő sajátossága, hogy a munkatársak napközben is jelen vannak a városban, így erősebb bizalmi kapcsolat alakul ki az ellátottakkal. A város öt körzetében dolgozó utcai szolgálat célja, hogy közvetlen kapcsolatot alakítson ki az érintettekkel, segítve őket az egészségügyi és szociális ellátáshoz való hozzáférésben. Az állandó jelenlét segíti a folyamatos gondozást, a dokumentáció naprakész vezetését, és az átjárhatóságot más szolgáltatási formákba. Ez az a humán jelenlét, amelynek gyökerei mélyebbre hatolnak, mint bármely rendelet. Ha fát ültetünk – idő és törődés kell, míg árnyékot ad. De adni fog és ebben a szociális munkások hisznek, átvitt értelemben, ez a hit adhat erőt a sokszor emberfeletti munkához.
A konferencia célja és üzenete
Az üzenet világos, a hajléktalanellátás valódi emberi kapcsolatokon alapul. Ezért különösen fontos, hogy az egymástól távol lévő hajléktalanellátó rendszerekben dolgozók személyesen is találkozhassanak egymással. A közös gondolkodás és a jó gyakorlatok megosztása a mindennapi kihívásokkal teli munkát segítheti, így összegezhető a konferencia konklúziója záró gondolatként. (Baranyi Marcsi – Fotó: Varga-Túri Dominika) ♦