Egy film Vácott az elgyászolatlan múltról

VÁCI NAPLÓ/a város ♥ A Váci Ruszin Nemzetiségi Önkormányzat szervezésében január 21-én 15 órakor kezdődik a váci Madách Imre Művelődési Központban a XIII. Göcsej Filmfesztiválon díjazott Kárpátaljai tragédia című dokumentumfilm bemutatója. A filmben vázolt kórkép a nagyhatalmi önkény és arrogancia megrendítő bizonyítéka: a szovjethatalom sakktábláján zajló játék a titkos paktumok kárpátaljai sajátosságait mutatja be, a közép-európai főpróbát, miközben a túlélők és történészek vissza-visszatérnek a máig érvényes (!) „kollektív bűnös kisebbség” pecsétjéhez.

„Elég volt!”- mondja a film egyik szereplője, pedig 2017 márciusában még nem ismerhette az ukrán parlament forgatókönyvét a tragédia folytatására. Fordulatokban gazdag, és egy felszabadult nemzedék leleplező kutatásaival, üzeneteivel teli, nem hagyományos dokumentumfilm kerül bemutatásra. Ennyi idő után végre „Mondjuk ki: népirtás volt. Hét csapással bizonyítható” – mondja dr. Dupka György ungvári történész.

A váci rendezvényen filmelőzetest tart dr. Bognár Zalán történész, egyetemi docens és Hajduk Márta forgatókönyvíró, rendező. Narrátor: Gál Emese szerkesztő, műsorvezető (MTVA).

A Kárpátaljai tragédia című dokumentumfilm szinte már a tragikomédia határát súrolná, ha a málenkij robottal induló sorstörténet szereplőinek sorsa nem tragédiában végződne. Komédia, hiszen a XXI. századból visszatekintve, a semmi sem volt lehetetlen érzés elhatalmasodásával, a szovjethatalom sakktábláján történő titkos paktumok, döntések határozatai, a máig érvényes pecsétjei jelennek meg.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
VÁLASZTÁS: saját pénzből vásárolt homokozót

De mit tudnak mindezekről a sorstragédiában osztozó utódállamok? Mit tud Európa, amikor hitetlenkedve hallgatják a térség történészeit? „Mondjuk ki: népirtás volt. Hét csapással bizonyítható, hogy a magyarok és németek megsemmisítésére törekedtek” – mondja a filmben Dupka György történész, aki szerint még mindig csak a lelkiismeretes tanárokon múlik, hogy a diákok megismerjék a tragédiasorozatot, amelynek során a civil lakosságot megfélemlítették, megsemmisítették. A film bizonyítékok felmutatásán keresztül juttatja el a nézőt a végső fordulatig, amelyből kiderül, hogy a rettenetes tények ellenére még egy hivatalos bocsánatkérésre sem futja az ukrán parlamentnek.

Talán majd a fiatalok – üzeni a film, és őket hívja tanúnak a mai hatalmat megtestesítő XXI. század Lucifere is. Valóságos történetre épülő fikciós elemek helyettesítik a narrációt, emelnek ki lényeges momentumokat abból a folyamatból, amely világossá teszi az egykori hatalmi módszerek építkezését. Az Ember tragédiájából vett idézetek új értelmet kapnak a megváltozott időben és környezetben játszódó kárpátaljai tragédiában.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Interaktív vetélkedő a természetvédelemről az Árpádban

Kiváló a hatalmat szimbolizáló eszközök használata, például a rozsdás bicikli, a sakktábla, a hatalom megszemélyesítése. Sikeres választás volt a BBC-díjas Vass Tamás vezetőoperatőr, akinek beállításai, kompozíciói meghatározóak a filmben. A több szerkesztő és vágó szerencsés összefogása meghozta az eredményt. Számos kiemelésre méltó történészi szereplő (Molnár D. Erzsébet, Bognár Zalán, Dupka György és Zubánics László) mellett kiváló a Lucifert alakító K. Debreceni Mihály újságíró szerepjátékot nélkülöző, természetes hatalmat sugárzó alakítása.

A film egyik nagy jelenetének szereplői között találjuk az ismert újságírókat, Kulin Zoltánt és Gál Emesét, velük jelenik meg Kacsur András is, a Kárpátaljai Megyei Magyar Drámai Színház igazgatója, aki nagyszerűen alakítja epizódszerepét. A film készítőinek odafigyelése nyomán megjelenik Koltai Mária pszichiáter is. Miért is? Megtudjuk a filmből.

Albert Péter visszafogott, de erőteljes hangján szólal meg Marcsák Gergely, fiatal kárpátaljai költő és dalnok „Örök fogságban” című drámai verse. Ki kell emelni Darázs Erzsébet nem szokványos filmzenei válogatását, amely ha kell, drámájában, vagy éppen egy krimi hangulatának felidézésével segíti a film eljutását a tetőpontig. A rendező, archív filmek hiányában, óriási fotómennyiséget és dokumentumot használt, amelynek összegyűjtésében a Lehoczky Tivadar Társadalomtudományi Intézetből Molnár D. Erzsébet segített. Molnár D. István térképei kiválóan segítenek a történet helyszínei közötti eligazodásban.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
VÁLASZTÁS: a deákvári jelölteknek sok tervük van

A tartalom, a kép és a zene összhangja, egysége emeli ki a filmet a hasonló alkotások sorából, és vonja magára a nézők figyelmét.

A filmet készítették:
Balázs Bulcsú
Bereczky Tamás
Debreceni Mihály
K. Debreceni Mihály
Gál Emese
Hatos Gyula
Kulin Zoltán
Mohl József
Vezető operatőr: Vass Tamás
Zenei szerkesztő: Darázs Erzsébet
Forgatókönyvíró, rendező: Hajduk Márta
A filmet a Gulág-Gupvi Emlékbizottság is támogatta
Producer: a Magtár Művészeti Alapítvány (elnök: Nagy Kálmán) által létrehozott DigiSun Produkcion ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!