SPAR, Aldi, Lidl: lépések a pálmaolaj-felhasználásban

Nyílt levelet írt a Tudatos Vásárlók Egyesülete a Szókimondóka készségfejlesztő programmal, a Humusz Szövetséggel, a Jane Goodall Intézettel és a Felelős Gasztrohőssel első körben az Aldinak, a Sparnak és a Lidlnek, felszólítva őket arra, hogy árulják külön polcokon a pálmaolajmentes termékeiket, így állva ki az esőerdők irtása ellen. “Azt akarjuk elérni, hogy a magyarországi áruházláncok üzleteiben ne kelljen a vásárlóknak órákat tölteni minden egyes árucikk összetevőinek böngészésével, hogy van-e benne pálmaolaj, vagy sem” – írják.

Kiderült, hogy a téma mindegyik megkeresett áruházláncot foglalkoztatja. Jó hír, hogy a SPAR szeretné a felhasznált pálmaolaj mennyiségét is jelentősen visszafogni, mivel az alapanyag iránt világszerte fokozódó igénynek esőerdők – és így számos növény- és állatfaj – esik áldozatául. Ezért az áruházlánc azt tűzte ki célul, hogy már 2019 végére a többletértéket hordozó saját márkái – SPAR Natur*pur Bio, SPAR Premium, SPAR Vital, SPAR free from és DESPAR – esetében elérje a teljes pálmaolajmentességet.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Elő a távcsövekkel, minden észlelés számít a hétvégén!

A fenti márkacsaládok aktuálisan közel 300 nemzetközi, illetve hazai fejlesztésű élelmiszert foglalnak magukban. “A pálmaolajmentes termékek könnyebb azonosíthatósága érdekében a csomagolások többségén a csatolt logóval jelezzük a pálmaolajmentes receptúrát, ezzel is biztosítva a vásárlók számára a gyors és egyszerű beazonosítást” – írta a SPAR.

Az Aldi azt válaszolta, hogy ugyan külön polcok nem lesznek, de saját jelölésen dolgoznak. “Az ALDI SÜD vállalatcsoport már 2011-ben csatlakozott a Kerekasztal a Fenntartható Pálmaolajért (RSPO) elnevezésű kezdeményezéshez. Ezen a fórumon belül civil szervezetek, pálmaolaj-termesztők, pálmaolajfeldolgozók és kiskereskedők közösen munkálkodnak a fenntartható pálmaolaj-termesztés minimumfeltételeinek kidolgozásán” – válaszolták a megkeresésre.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Van-e még lejjebb? Nagyot estek a lakáshitel-kamatok

Az áruházlánc célja, hogy folyamatosan csökkentsék a pálmaolaj és pálmamagolaj tartalmat saját márkás termékeikben, illetve lépésről lépésre véglegesen kivezessék a pálmaolaj összetevőket az általuk kínált saját márkás termékekből.

A Lidl is csatlakozott a széleskörű kezdeményezéshez. Az áruházlánc vizsgálja annak a lehetőségét, hogy mely saját márkás termékek esetében helyettesíthető a pálmaolaj más növényi zsírokkal vagy olajokkal, és mely termékek esetében lehetséges fenntartható forrásból, RSPO által tanúsított termesztésből származó pálmaolaj felhasználása. “A Lidl Magyarország célja továbbá, hogy 2020 végéig a saját márkás nem ehető termékek, illetve 2022 végéig a saját márkás élelmiszerek esetében 100%-ban fenntartható forrásból, RSPO által tanúsított termesztésből származó elkülönített pálmaolajat használjon fel” – írják.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK
Érdekes eredmények az Y és a Z generációról

Mindhárom áruházlánc Vácott is bolttal rendelkezik. Érdemes tehát odafigyelni a vásárlásnál, hogy döntésünkkel akár csak egy kis lépéssel is hozzájáruljunk a természet védelméhez. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!