Néveri Konrád a rajtnál: a váci ralikrossz tehetség idén az összes versenyen részt vesz

Nincs jogosítványa, de már ralikrossz-versenyen száguld

Második szezonját kezdi meg március végén a ralikrossz junior kategóriában a 16 éves Néveri Konrád. A fiatal váci autóversenyzőnek a korából adódóan még nincs meg a jogosítványa, de egyenesben már óránkénti 100 kilométeres sebességgel száguld a pályán.

Konrád már akkor azzal nyúzta az édesapját, hogy tanítsa meg vezetni, amikor a lábával még nem érte el a kuplungot. Aztán 12 éves korától kezdett gokartozni, ekkor már lehetett látni a tehetségét. Majd néhány évre rá saját ötletétől vezérelve, családja támogatásával vágott bele a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség által szervezett Suzuki Junior Kupa sorozatba.

A székesfehérvári ProExsport versenyistálló újoncaként tavaly teljesítette a 7 versenyt, amelyeken az előfutamokból minden alkalommal továbbjutott az elődöntőbe. A tervek szerint idén 8 futamon vesz részt, ezekből öt Magyarországon, kettő Ausztriában, a március végi szezonkezdő verseny pedig Szlovákiában lesz.

Néveri Konrád a Suzuki versenyautója mellett
Néveri Konrád a Suzuki versenyautója mellett

Így néz ki egy verseny

Általában 16 pilóta indul egy versenyen, az előfutamokon négyen, az elődöntőben és a döntőben pedig hatan vannak egyszerre a 900-1200 méter hosszú pályán. Egy futam többnyire 5-7 körből áll, és mindig van egy joker kör, amikor kötelező egy hosszabb utat bejárni, mint a többinél. Ez lehetőséget ad a taktikázásra és különböző stratégiák végrehajtására.

Néveri Konrád Suzuki versenyautójával a ralikrossz kategóriában
Néveri Konrád Suzuki versenyautójával a ralikrossz kategóriában

Konrád és a család egyelőre nagyon élvezi azt, hogy akár 4 ezer fős közönség előtt róhatja a köröket, de mindig van feljebb. A továbblépés feltétele pedig az eredményesség, a tehetség, és persze a pénz. Míg a Junior Kupában egy teljes szezon összköltsége néhány 100 ezer forintban mérhető, addig a felsőbb kategóriákhoz jóval több pénzre van szükség.

A Mazda MX5 kategóriában egy szezon nagyjából 2 millióba kerül, a Supercars gépeknél pedig egy új lengéscsillapító ára 2-300 ezer forint. A Junior Kupát még lehet családi kasszából finanszírozni, de a magasabb kategóriákhoz egyesületi és egyéni szponzor szükséges.

Ismerős az út, egy másik váci fiatal jó példával jár

A sikerhez vezető utat egy másik váci versenyző, Szabó Krisztián már bejárta. Az autókrosszban háromszoros Európa-bajnok, a ralikrossz Super 1600-as kategóriájában pedig 2016-ban és 2017-ben Eb-győztes Szabó jelenleg a világbajnokságra készül egy Audi S1-essel az EKS Audi Sport csapatánál. Vele és csapatával is baráti a viszony, ők egyelőre tanácsokkal segítik Kornél felkészülését.

Ami egyébként nem úgy történik, hogy valaki beugrik az autóba, és már repeszt is a pályán. Mivel egyenesben akár 100 kilométeres óránkénti sebességet is elérhetnek, a biztonságra nagyon odafigyelnek a szövetségnél. Minden versenyzőnek alapvizsgát kell tennie, továbbá egy technikai és egy egészségügyi tanfolyamot is el kell végezni. A pályán pedig többek között bukócső, tűzálló ruha és speciális tankrendszer védi meg a pilótákat.

A fizikai felkészülés is fontos: Kornél fut, úszik és triatlon-edzésekre is jár. A fiatalember egyébként leghamarabb 2020-ban szerezhet vezetői engedélyt, addig bármennyire is szeretne, közúton nem vezethet. ♦