Abigél az Ablakban

Sokan tudják, emlékeznek, hogy 1977-ben Abigél címmel film készült Szabó Magda azonos című népszerű regényéből. A történet a második világháború alatt játszódik. Egy érdekes, izgalmas történeten belül mutatja be az akkori viszonyokat, emberi kapcsolatokat: azt, hogyan működött a társadalom a nehéz körülmények között. Az olvasóban felmerülhet a kérdés, hogy mindez hogyan kapcsolódik Váchoz. Történetesen úgy, hogy a regényből egy négyrészes filmsorozat, majd kétrészes mozifilm készült, melyek szintén igen népszerűek voltak. A filmet Budapesten, Vácon és Vácrátóton forgatták.  

A művelődési központ Ablak Galériájában jelenleg Scholtz Tibor fotókiállítása látható Abigél emlékei címmel. A képeken a múlt és a jelen egy-egy pillanata egyszerre jelenik meg. Ahogy ezeket nézi az a látogató, gondolatébresztőként jelennek meg a képek részletei. Részben nosztalgikusak, tehát az emlékezés a cél, másfelől annak megélését is tapasztalja a tárlatot néző, hogy honnan hová tart a világ. Hogyan nézett ki egy épület régen, a forgatási helyszíneken, hogyan néz ki ugyanaz a helyszín napjainkban. A kiállított fotókon ugyanis a filmhez kapcsolódó helyszínek régi fotói láthatóak, amik montázsszerűen lettek elhelyezve ugyanazon helyszínek fotóira, ahogy azok napjainkban láthatóak. Így lesz tehát, többféle idősík egy fényképen: múlt és jelen. A filmben felfedezhetjük a váci püspöki palotát, a Nagyboldogasszony-székesegyházat (közismertebb nevén a dómot) vagy éppen a vasútállomás épületét.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Megköszönte a városvezetés mindenkinek a Vác védelmében tett erőfeszítéseket

Magát az alkotót kérdeztem a részletekről, honnan jött az ötlet, technikai oldalról és arról, hogy mi a célja az ilyen fotómontázsokkal (amiből egyébként több sorozat is van, melyekből több kiállítás is nyílt már korábban). Az első fotó, amit készített, az a nagyszülei esküvői fényképe volt. Később, mikor épp az adott helyszínen jártak, a nagyszülő megjegyezte, hogy több évtizeddel ezelőtt pont ezen a helyen készült az esküvői fotó. Ez volt a mondjuk így: a szikra. Scholtz Tibor akkor kezdett el fantáziálni, hogy milyen formában lehetne ezt még jobban megörökíteni, aztán elkészült az első ilyen fotómontázs. Mindez tíz éve történt, utána adta magát a lehetőség, előkereste a családi fotóalbumot, aztán a helyi, vácrátóti helytörténész segítségével valósult meg egy helyi kiállítás.

Ennek az érdekes fényképezési megoldásnak az egyik oka az volt, – folytatta Scholtz Tibor -, hogy minden családban előkerülnek olykor régi családi fotók, amikbe a modern technika segítségével egyfajta interaktivitást próbál vinni olyan módon, hogy az mindenki számára elérhető legyen. A film kapcsán az idősebb korosztály számára értelemszerűen azért, mert az Abigélt ők jobban ismerik.  A fiatalabb korosztálynak pedig abban segíthet, hogy eleve szeretik az interaktív megközelítést. Nem csak egy régi fotót látnak, hanem annak egy montázs jellegű megközelítését, így van megszólítva több generáció.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Vácon debütált a Lepattanó: helyi film a szektorlabda világáról

A vácrátóti születésű fotós jelenlegi kiállítása kissé kakukktojás a film kapcsán, hiszen alapvetően régi fotókkal foglalkozott eddig.  A vácrátóti sikeren felbuzdulva – ahogy fogalmazott -, egyenes út vezetett Vácra, a Tragor Ignác Múzeumba. Ott lehetőséget kapott régi, Vácott készült fotók felhasználására. Az Abigél című film a számos váci forgatási helyszín miatt különösen fontos volt számára. Több kihívással is szembesült a fotós a képek készítése során.

Scholtz Tibor elmondta, hogy a legfontosabb, legszerencsésebb dolog, ha az adott épület éppen műemlék státuszban van. Ám ez nem mindig van így. A legszerencsésebb, hogy megírják, hogy az adott fotó hol készült és az adott épület nem esett át egy nagyobb felújításon, restauráción, akkor gond nélkül megvalósulhat a fotó. De például a központi buszpályaudvar már nehezebb eset, mivel rengeteg felújításon, átalakításon esett át. A székesegyház ilyen értelemben könnyebb – vélekedett a fotós -, mert nem sokat változott, tartja a formáját, tartja a jellegzetességeit. Amikor megvan a régi fotó és a helyszín sem változott érdemben, tehát „adja magát a helyszín”, oda kell menni, több szemszögből, több alkalommal, több fotót is el kell készíteni, mire a végleges fénykép elkészül.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Negyedik gyermekvédelmi kerekasztal - A gyermekek védelmének megerősítése és a törvényi szigorítások hatásai

Érdekességként kérdeztem, mint befolyásoló tényezőt: az időjárást. Ugyanis az időjárás is nagyban befolyásolja a munkát.

A fotós kifejtette, hogy ha az alapfotó nyáron készül, akkor nyáron kell készíteni az új fotót is. Az Abigél esetében is van egy ilyen kép, ami a filmben télen készült, persze az új fotót is télen kellett elkészíteni. A gyakorlatban tehát úgy működik, hogy az eredeti felvételt digitalizálja, megkeresi az adott helyszínt, a perspektívát és a szöget, ahogy, ahonnan majd exponálhat. Scholtz Tibor szerint utóbbi a nehezebb, a megfelelő fotózási szöget megtalálni. Ha mindez megvan, egy amolyan réteges utómunka következik, a régi fotóra ráilleszti az újat. A jövőben további régi váci fényképeket tervez ilyen módon feldolgozni és bemutatni a közönségnek.

A kiállítás október 10-ig tekinthető meg a művelődési központ bejárata mellett található Ablak Galériában. ♦

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
legújabb
legrégebbi legnépszerűbb
Inline Feedbacks
View all comments