Kegyetlenek a mai gyerekek? – Bullying: „Cikizés, kiközösítés, pofonok” – iskolai kortársbántalmazás

Lassan vége a tanévnek, közeleg a nyári szünet. Vannak olyan gyerekek, akik alig várják már a tanítás végét, mert legalább arra az időre véget ér számukra a bullying, az iskolai kortársbántalmazás. A kutatások szerint, minden ötödik gyereket megfélemlítettek, bántottak már az iskolatársai. Minden ötödik osztály mentes csak a bullyingtől.

Az iskolai erőszak, kegyetlenkedés, szekálás, bántalmazás, zaklatás, „szivatás” megelőzése, kezelése volt a fókusza annak a szakmai napnak, amit a Váci Humán Szolgáltató Központ Óvodai és Iskolai Szociális segítői álmodtak és valósítottak meg a Váci Dunakanyar Színházban május 13-án. Az esemény apropóját az adta, hogy az iskolai- óvodai szociális segítő szakma is iskoláskorú, 6 éves lesz és a szakemberek nem győzik felhívni a figyelmet az egyre jobban terjedő iskolai kortárs-erőszakra.

Mi számít iskolai bántalmazásnak-mi a bullying?

Közel 170 szakember, Pest és Nógrád vármegyei család és gyermekjóléti szolgálat munkatársai, iskolai-óvodai segítői keresték ezekre a fájdalmas kérdésekre a válaszokat a váci Dunakanyar Színházban az iskolai bántalmazás témakörében szervezett rendezvényen. Vannak olyan iskolai életről szóló hollywoodi filmek is, amik erről a jelenségről, a klikkesedésről, kirekesztésről, a bántalmazó csoporthoz tartozás vágyáról, a „cikizés” menőségéről szólnak és arról, hogy hogyan teszik elviselhetetlenné az „áldozat” iskolai éveit, akár életre szóló traumát okozva ezzel.

Szociális szakmai összefogás az iskolai barátságért, az iskolai zaklatás megelőzésért

A rangos szakmai eseményt Inotay Gergely alpolgármester nyitotta meg. Előadók voltak: Dr. Jármi Éva pedagógiai szakpszichológus, bullying szakértő, Rémiás Nikoletta Budakeszi Híd Központ, óvodai és iskolai szociális segítő csoportvezetője, Szabó Gabriella Váci Humán Szolgáltató Központ, óvodai és iskolai szociális segítő koordinátora, Farkas Júlia pszichológus, a Pünkösdi Teológiai Főiskola adjunktusa, Rózsa Anett és Halász Judit Váci Humán Szolgáltató Központ iskolavédőnői. Az esemény megálmodói és főszervezői Szabó Gabriella óvodai és iskolai szociális segítő és koordinátor illetve Gáborné Hunyady Marianna óvodai és iskolai szociális segítők voltak, a Váci Humán Szolgáltató Központ kedves, lelkes munkatársai. Az eseményt a Területi Szakmatámogatási Rendszer támogatta.

Iskolai bullying- lelki és fizikai terror- bárki válhat célponttá

Az angol eredetű szó a bullying, magyarul a kiszolgáltatott személy iskolán belüli visszatérő, rendszeres, szándékos, ismétlődő viselkedés, aminek célja a fájdalom okozása, erőfitogtatás, elismerés kikényszerítése a szociális hatalom megszerzése céljából.

Nem minősül bullyingnak az egyenlő felek közötti konfliktus, egyszeri támadás, barátok közötti veszekedés és a jogos önvédelem sem.

A bullyingnek- iskolai bántásnak bármi lehet az oka, leggyakrabban olyan dolog, amiről a célponttá váló „áldozat” nem tehet. Például a származása, külseje, például a vörös haj, túlsúly, testmagasság, szemüvegesség, de bármi lehet, ami miatt „kilóg” a környezetéből és a zaklatás céltáblájává válik. A „zaklató” bántása mögött a szakirodalom szerint többnyire sérült családi szerkezet áll, a saját családjában nem kapta meg a kellő, támogató figyelmet, így a bántalmazó gyerekek a dominanciára való törekvés által szerzik meg a figyelmet, elismerést, csodálatot. A gyerekek között egy vagy több, erősebb, hatalmasabb személy rossz bánásmódja ez, olyan gyerektársukkal szemben, aki kisebb, gyengébb, kiszolgáltatottabb. A bullying gyakorta magába foglalja a megfélemlítést és a konkrét fizikai erőszakot is. Az iskolán kívüli zaklatás pedig, az online cyberbullyning, ami ugyanolyan veszélyes, mint az offline és akár tragédiákhoz is vezethet, amikről számos média hír is beszámol.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Nyilvános értékelő közlemény a választásokkal kapcsolatban

Óvodai- iskolai szociális segítők, de kik ők?

Az óvodai- iskolai szociális segítők lassan már 6 éve vannak jelen a köznevelési intézményekben, iskolákban-óvodákban a gyermekvédelem rendszeréhez tartoznak Vácon és Váci Járásban is, közel 14.000 gyerekre van rálátásuk. Az iskolai-óvodai szociális segítők a család- és gyermekjóléti központ kedves, lelkes, kreatív munkatársai, de helyileg iskolákban, óvodákban tevékenykednek. Színes, kreatív, élményfoglalkozásokkal segítenek, hogy a gyerekek számára jobb még jobb legyen a lelki-mentális iskolai légkör, bántalmazás témákban felvilágosító, megelőző foglalkozásokat tartanak. Szülők, gyerekek és pedagógusok is fordulhatnak hozzájuk bármilyen iskolai életet érintő kérdésben.

Szemléletváltásra van szükség: Bántalmazás ellentéte a barátságosság lehet – Új könyv jelent meg a témában a jó gyakorlatok sorában

Az eseményen Szabó Gabriella az esemény egyik megálmodójának a Megoldásfókuszú módszertan alkalmazása az iskolai bántalmazás megelőzésében volt az előadásának témája. Az iskolai-óvodai szociális segítő elmondta, hogy ő a megoldásfókusz módszertanával tart foglalkozásokat, támogató csoportokat, barátságosság-növelő foglalkozásokat az iskolában a gyerekeknek. Megoldásfókusz és értelemkeresés az iskolai zaklatás kezelésében címmel jelent meg nemrégen ez a gyakorlati kézikönyvük is, amit szülőknek, pedagógusoknak és segítőknek ajánlanak a szerzők: Farkas Júlia – Göntér Mónika – és Szabó Gabriella.

A könyvet a következő linket lehet elérni: KÖNYV

Logoterápia

A könyv másik szerzője Farkas Júlia pszichológus, a Pünkösdi Teológiai Főiskola adjunktusa a Családi kötelékek és logoterápia és az Integratív megközelítések a zaklatás megértéséhez és megelőzéséhez témában tartott előadást. A szakember arról beszélt, hogy az iskolai erőszak bullying akár egész családokat is szétzilálhat. Időben észre kell venni az áldozattá vált  gyereknél a depresszió, ne adj’ Isten az öngyilkosság jeleit. Ebben a pedagógusok, óvodai-iskolai szociális segítők, szülők szerepe elengedhetetlen. Gyakorlati tanácsokat is sorolt a szülők számára is a szakember, amit a fent említett könyvben is el lehet olvasni. Példaként a logoterápiát hozta fel, aminek a lényeg, hogyan is állunk hozzá egy dologhoz – legyen az akármilyen nehezen kezelhető esemény is. Az iskolai zaklatást elszenvedő, traumatizált gyerekeknél a logoterápiás megközelítés igen hatékony lehet.  A lényeg, hogy ha valakinek van valamilyen célja, értelme az életének akkor a nagyon nehéz, krízishelyzetet is túl lehet élni.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Holnap Reménység családi nap a Vanyek Béla Sportcentrumban

Traumatudatosság

Dr. Jármi Éva pedagógiai szakpszichológus, bullying szakértő is az előadók között volt. Témája a traumatudatos bullying – prevenció volt. Traumatudatosság alatt – elmagyarázta a szakember – vannak olyan gyerekek, akik elhanyagoló, bántalmazó családokból származnak, és náluk másképp működnek a hagyományos bullying iskolai megelőző stratégiák. A szakember rávilágított arra, hogy ezek a bántalmazott, elhanyagolt gyerekek másképp hívják fel magukra a figyelmet az iskolában. Ezeknek a gyereknek a fő, ki nem mondott törekvése, hogy nem mutatkozhatnak gyengének, kiszolgáltatottnak, az otthonról hozott lelki- vagy fizikai sebeiket nem mutathatják meg, mert akkor ők is gyengének, kiszolgáltatottnak, gyengének látszódnának. Ezért inkább ők hangos bántalmazóvá válnak.

Az ilyen típusú diákokkal sokkal nagyobb, körültekintőbb, megértőbb szeretettel kell bánni. Ilyen esetekben a „bántalmazó” valamiféle fölényben van, nagyobb „hatalommal” rendelkezik. Például erősebb, okosabb, több barátja van, nagyobb a közösséget befolyásoló, influáló szerepe. Ők például gyakorta a szakellátásban élő, vagy bántalmazó családokból származó gyerekek. Nekik abban kell segíteni, hogy az ún. dominanciatörekvésüket és a sebezhetőségüket meg tudják élni védett, biztonságos környezetben és más jó irányba kell terelni azt. Erre például az lehet a megoldás, hogy versenyhelyzetekbe hozzák az ilyen gyerekeket és úgy tudnak energiához, sikerélményhez jutni, hogy ahhoz nem kell egy védtelenebbet bántaniuk. Művészetterápiás eszközökkel lehet segíteni ezeknek a sérült, láthatatlan pofonokkal élő, sérült lelkű gyerekeknek, hogy ők már ne legyenek bántalmazók.  A bántalmazásban, elhanyagolásban traumatizálódott gyerekeknél nagyon hosszú a segítő folyamat.

A rendezvényen elhangzott, hogy például az SOS Gyermekfavaknak is vannak ilyen módszertani kiadványaik, amelyek a traumatudatos, hosszan tartó terápiás módszertanokról szólnak.

Eddig is volt iskolai kortárs-bántalmazás, most miben más ez a mai világban?

A szakérők hangsúlyozták, hogy talán a társadalmi szemléletváltásnak is köszönhető az, hogy egyre többet beszélnek az áldozattá válásról mind a családi, iskolai és munkahelyi színtereken is és ezek „tűrésére” már szerencsére nem biztat burkoltan és nyíltan sem a hétköznapi élet sem a törvénykezés, sem gyermeknevelési szakirodalom sem.

OLVASÁSRA AJÁNLJUK  Esélyegyenlőségi nap városunkban

A szemléletváltáshoz hozzájárulhat az is, hogy egyre nagyobb publicitást is kap a bántalmazás témaköre. Gyakorta találkozunk a médiában is elhíresült olyan, akár még az öngyilkosságig is elfajuló iskolai zaklatásokról, bántalmazásokról szóló hírekkel, történetekkel. Ezek rendre felkavarják a közvéleményt és olyankor nagyobb közfigyelmet kap ez sokak életét megkeserítő, akár még tönkre is tehető fájdalmas társadalmi jelenség, az iskolai zaklatás témaköre. Elhangzott, hogy az iskolai-óvodai szociális segítők is szinte napi szinten találkoznak az osztályokban ilyen jelenséggel. Az ilyen és hasonló szakmai rendezvények segíthetnek a szakembereknek is, hogy hatékonyabban felismerjék az iskolákban a bántalmazás sokszor rejtett megnyilvánulásait.

Ne hagyjuk magára a gyerekeket

Mivel a bullying egy csoportjelenség, ezért nagyon fontos a közösségépítés a iskolában. Olyan támogató közeget kell létrehozni, ahol mindenki biztonságban érezheti magát. Elfogadó légkörű iskolában a tanárok segítenek megtanítani a gyerekeknek azt, hogyan tudják támogatni, segíteni, biztatni egymást. Ilyen csoportfoglalkozások megtartásában az iskolákban jelenlévő óvodai-iskolai szociális segítők az iskolák segítségére tudnak lenni.

Az esemény fő célja volt, hogy a gyerekek, szülők, pedagógusok, gyermekvédelmi szakemberek figyelmét felhívják arra, hogy időben észrevegyék azt, ha egy gyereket bántalmaznak az iskolában. Nem szabad magára hagyni a gyengébb énvédő mechanizmussal rendelkező gyermeket. Az enyhének tűnő „piszkálódást” is komolyan kell venni, helyén kell kezelni. Meg kell tanítani a gyerekeket arra, hogy hogyan tudják megvédeni magukat, hatékonyan hogyan tudnak segítséget kérni, nemet mondani, kiállni magukért és egymásért, határokat húzni, egészséges önbizalomra, önbecsülésre szert tenni – összegezték a szakemberek az esemény üzenetét.

Az iskolákban fontos, hogy megtanítsák hatékonyan és határozottan segítséget kérni a gyerekeket.  Elsősorban a szülőktől, de akár egy nagyobb diáktól, a tanároktól, az iskolapszichológustól, az iskolavédőnőtől, az iskolaőrtől és legfőképp az óvodai-iskolai szociális segítőktől. A Váci Humán Szolgáltató Központ óvodai és iskolai szociális segítők elérhetőségei az alábbi linken találhatók.  Bátran keressék és forduljanak hozzájuk a gyerekek, szülők és pedagógusok az iskolai életet érintő kérdésekben. OVODAI-ISKOLAI SEGÍTŐK (Baranyi Marcsi szociális munkás, újságíró – Fotó: Varga Turi Dominia VHSZK eseményfotósa)

Oszd meg, hogy mások is tudjanak róla!
feliratkozás
visszajelzés
guest

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments